I PRO-programmet mener vi ikke, at grunding planlægning er en forudsætning for god eksekvering. Omvendt mener vi heller ikke at eksekvering for at gøre noget er særlig klogt. Vi tro i stedet at startup-processen er en eksperimenterende læreproces, hvor man ikke kan tænke sig til en rigtig løsning. I stedet må man løbende afprøve sine antagelser og evaluere resultatet.
Derfor har vi udviklet et katalog af vejledninger i, hvordan I kan opstille hypoteser og teste disse. Disse vejledninger er fordelt på de fire faser.
Fase 0 – Forretningsudvikling
I denne forberedende fase er der fokus på formulering af antagelser. Her hjælper PRO-programmet jer med
- Beskrivelse af jeres produkt/løsning.
- Indlevelse i kundens situation og behov.
- Beskrivelse af forretningsmodellen.
- Opstilling af budgetmodel.
Læs mere om vejledning til formulering af antagelser i denne fase…
Fase 1 – Mød virkeligheden
I denne fase bevæger vi os ud blandt kunde m.fl. for at teste vore antagelser. De centrale tests i denne fase er:
- Problemtest – oplever kunderne reelt det problem og det behov, som vi tror de gør? Og oplever de det så stærkt som vi tror?
- Produkttest – ser kunden vores løsning som den ønskede og bedste løsning på problemet?
- Test af forretningsmodel – vil den forretningsmodel, vi har forestillet os, kunne fungere i praksis?
- Test af budgetmodel – stemmer forudsætningerne nogenlunde med virkeligheden?
Fase 2 – Lær at sælge
I denne fase tester I, hvordan I mest effektivt kan sælge til kunderne og hvordan I skal positionere jeres løsning i forhold til alternativer. De centrale testområder er:
- Test af salg til kunder
- Test af salg til kanaler
- Test af virksomhedspositionering
- Test af produktpositionering
Fase 3 – Skalér
Læs mere om at teste skaleringspotentiale….