Topmenu

Antagelser og tests

I PRO-programmet mener vi ikke, at grunding planlægning er en forudsætning for god eksekvering. Omvendt mener vi heller ikke at eksekvering for at gøre noget er særlig klogt. Vi tro i stedet at startup-processen er en eksperimenterende læreproces, hvor man ikke kan tænke sig til en rigtig løsning. I stedet må man løbende afprøve sine antagelser og evaluere resultatet.

Derfor har vi udviklet et katalog af vejledninger i, hvordan I kan opstille hypoteser og teste disse. Disse vejledninger er fordelt på de fire faser.

Fase 0 – Forretningsudvikling

I denne forberedende fase er der fokus på formulering af antagelser. Her hjælper PRO-programmet jer med

  • Beskrivelse af jeres produkt/løsning.
  • Indlevelse i kundens situation og behov.
  • Beskrivelse af forretningsmodellen.
  • Opstilling af budgetmodel.

Læs mere om vejledning til formulering af antagelser i denne fase…

Fase 1 – Mød virkeligheden

I denne fase bevæger vi os ud blandt kunde m.fl. for at teste vore antagelser. De centrale tests i denne fase er:
  • Problemtest – oplever kunderne reelt det problem og det behov, som vi tror de gør? Og oplever de det så stærkt som vi tror?
  • Produkttest – ser kunden vores løsning som den ønskede og bedste løsning på problemet?
  • Test af forretningsmodel – vil den forretningsmodel, vi har forestillet os, kunne fungere i praksis?
  • Test af budgetmodel – stemmer forudsætningerne nogenlunde med virkeligheden?

Fase 2 – Lær at sælge

I denne fase tester I, hvordan I mest effektivt kan sælge til kunderne og hvordan I skal positionere jeres løsning i forhold til alternativer. De centrale testområder er:
  • Test af salg til kunder
  • Test af salg til kanaler
  • Test af virksomhedspositionering
  • Test af produktpositionering

Fase 3 – Skalér

 Læs mere om at teste skaleringspotentiale….