I Fase 1 – Mød virkeligheden – vil det primære fokus typisk være på at undersøge
- Har vi den rigtige løsning?
- Har vi fundet den rigtige kunde?
- Har vi en bæredygtig forretningsmodel?
Forberedelse
Inden I går i gang med at få svar på disse spørgsmål har I brug for at forberede præsentationer:
- Forberede kundekontakt:
- Visualisering: Visualiser jeres produkt eller din service. Lav fysiske eller visuelle prototyper, som kan give kunden en fornemmelse og forståelse af det faktiske produkt.
- Problempræsentation: Forbered en præsentation af kundens problem og behov som I ser det. Formålet er at lære du mest muligt om kundens egen opfattelse af problemet gennem en problemtest.
- Produktpræsentation: Forbered en præsentation af jeres foreløbige løsning, så I lærer mest muligt om kundens opfattelse af produktet gennem en produkttest. Denne præsentation bør først laves når I har gennemført Problemtesten.
- Emneliste til advisory board:
Tests
I denne fase af PRO-programmet er de primære testområder:
Problemtest
Er der reelt en mulig efterspørgsel hos kunderne? Og hos hvem er den stærkest?
Det kan fx testes på følgende måder:
- Problemtest – præsenter problemstillingen for kunden og få svar på, hvordan de oplever problemet.
Produkttest
Er vores løsning den optimale i kundernes øjne?
Det kan fx testes på følgende måder:
- Produkttest
Test af forretningsmodel
Er vores forretningsmodel holdbar med de aktuelle markeds- og brancheforhold?
Det kan fx testes på følgende måder:
- Tal med eksperter og praktikere
- Markedsanalyser
- Brancheanalyser
Test af budgetmodel
I nedenstående skema er der et samlet overblik over PRO-programmets eksempler på tests opdelt på Viden, Observationer, Interviews og Eksperimenter.
Interviews | Eksperimenter |
|
|
Viden | Observation |
|
|
………….
Nedenstående er gl. noter, der skal redigeres eller fjernes….
Etabler et kunde-advisory board: Sådan sammensætter du en gruppe af kunder, som kan rådgive dig i udviklingsprocessen. Og sådan giver du dem lyst til at hjælpe dig.
Afhold møder med kunde-advisory board: Sådan får du mest ud af møder med et kunde-advisory board. Individuelt eller som gruppe.
Etabler et branche-advisory board: Sådan sammensætter du en gruppe af branchefolk og andre specialister, der kan give dig feedback på forretningsmodellen.
Afhold møder med branche-advisory board: Sådan får du mest muligt ud af dine møder med branche-advisory board. Individuelt eller som gruppe.
Emneliste til advisory boardBekræfte indtjeningsmulighed
Bekræfte forretningsmodel
Web/mobil
Byg rå MVP
Byg poleret MVP
Service
Skitser serviceprocessen
Drejebog for og iscenesættelse af serviceprocessen