Topmenu

Test af problem, løsning og forretningsmodel

I Fase 1 – Mød virkeligheden – vil det primære fokus typisk være på at undersøge

  • Har vi den rigtige løsning?
  • Har vi fundet den rigtige kunde?
  • Har vi en bæredygtig forretningsmodel?

 

Forberedelse

Inden I går i gang med at få svar på disse spørgsmål har I brug for at forberede præsentationer:

  • Forberede kundekontakt:
  • Visualisering: Visualiser jeres produkt eller din service. Lav fysiske eller visuelle prototyper, som kan give kunden en fornemmelse og forståelse af det faktiske produkt.
  • Problempræsentation: Forbered en præsentation af kundens problem og behov som I ser det. Formålet er at lære du mest muligt om kundens egen opfattelse af problemet gennem en problemtest.
  • Produktpræsentation: Forbered en præsentation af jeres foreløbige løsning, så I lærer mest muligt om kundens opfattelse af produktet gennem en produkttest. Denne præsentation bør først laves når I har gennemført Problemtesten.
  • Emneliste til advisory board:

 

Tests

I denne fase af PRO-programmet er de primære testområder:

Problemtest

Er der reelt en mulig efterspørgsel hos kunderne? Og hos hvem er den stærkest?

Det kan fx testes på følgende måder:

  • Problemtest – præsenter problemstillingen for kunden og få svar på, hvordan de oplever problemet.

 

Produkttest

Er vores løsning den optimale i kundernes øjne?

Det kan fx testes på følgende måder:

  • Produkttest

 

Test af forretningsmodel

Er vores forretningsmodel holdbar med de aktuelle markeds- og brancheforhold?

Det kan fx testes på følgende måder:

  • Tal med eksperter og praktikere
  • Markedsanalyser
  • Brancheanalyser

 Test af budgetmodel

 

I nedenstående skema er der et samlet overblik over PRO-programmets eksempler på tests opdelt på Viden, Observationer, Interviews og Eksperimenter.

Interviews Eksperimenter
  • Test løsningen
  • Test problemet
  • Kanaltest – kundeværdi
  • Kanaltest – produktvurdering
  • Advisory board – interessetest
  • Tilbyd forudbestilling
  • Concierge MVP
  • Wizard of Oz MVP
  • Medfinansiering af udvikling
  • Udviklingssamarbejde
  • A/B-test af produkt
  • Find forsøgskaniner
  • Adfærd på hjemmeside
  • Spørgeskema-deltagelse
  • A/B-test af problem
  • Tilmelding til nyhedsbrev
  • Flyertest
Viden  Observation
  • Omkostningstest – verificer nøgleomkostninger
  • Test forretningsmodel på eksperter og praktikere.
  • Test holding til alternativer
  • Test anmeldelser af alternativer
  • Test debat om problem
  • Test søgevolumen og søgeord
  • Find brancheanalyser
  • Find markedsanalyser
  • Vær selv kunden
  • Observer kundeadfærd ift. alternativer
  • Deltag i konferencer og events
  • Deltag i messer
  • Observer kundeadfærd generelt

 

 

 

………….

Nedenstående er gl. noter, der skal redigeres eller fjernes….

Etabler et kunde-advisory board: Sådan sammensætter du en gruppe af kunder, som kan rådgive dig i udviklingsprocessen. Og sådan giver du dem lyst til at hjælpe dig.

Afhold møder med kunde-advisory board: Sådan får du mest ud af møder med et kunde-advisory board. Individuelt eller som gruppe.
Etabler et branche-advisory board: Sådan sammensætter du en gruppe af branchefolk og andre specialister, der kan give dig feedback på forretningsmodellen.

Afhold møder med branche-advisory board: Sådan får du mest muligt ud af dine møder med branche-advisory board. Individuelt eller som gruppe.

Reality Check på budgetmodel: Sådan undersøger du, om dine budgetforudsætninger er realistiske. Gør dine fantasi-tal troværdige.
Partnerpræsentation: Sådan får du mest muligt ud af en indledende præsentation for potentielle partnere.
……………………………..
KundeindlevelseOpdatere forretningsmodel og team
Emneliste til advisory boardBekræfte indtjeningsmulighed

Bekræfte forretningsmodel

Web/mobil
Byg rå MVP

Byg poleret MVP

Service
Skitser serviceprocessen

Drejebog for og iscenesættelse af serviceprocessen