Topmenu

Fire faser mod vækst

Det er ikke usædvanligt, at man som iværksætter kan komme op at diskutere om ejer- og lederskabet før der overhovedet er en forretning at lede, og det er ikke usædvanligt at søge kapital før man overhovedet kan dokumentere, at der er en forretning at investere i.

PRO-programmet hylder imidlertid sportsfolks kliche om at tage én kamp af gangen. Og kampene er i vores verden en lang række af tests, som skal gennemføres for at dokumentere forretningen. Ikke en række vildskud i tilfældig rækkefølge, men en systematisk afprøvning, hvor de mest kritiske antagelser prøves af først. Der er fx ingen grund til at undersøge adgangen til kanalerne, hvis vi endnu ikke ved, om kunden overhovedet ønsker at købe en løsning som vores.

For nu at blive i sportsmetaforen, så betyder et vist antal vundne kampe – point – at jeres team rykker en division op, så I kan begynde at spille endnu mere udfordrende og motiverende kampe. Vi har skitseret forløbet nedenfor.

Konceptoverblik

Fase 0 – Forretningsudvikling

I Fase 0 – Forretningsudvikling – har kampene lidt karakter af træningskampe. I udvikler jeres forretningsidé, definerer jeres løsning og jeres forretningsmodel, ligesom I sætter de første rent hypotetiske tal på forretningen. Det er i høj grad øvelser hjemme på egen træningsbane.

Læs mere om Fase 0 – Forretningsudvikling…

Fase 1 – Mød virkeligheden

I Fase 1 – Mød Virkeligheden – er det tid til at afprøve om jeres fundamentale antagelser holder: Er der kunder, der reelt har et behov? Er jeres løsning den rigtige? Vil jeres forretningsmodel kunne fungere? Svarene på disse spørgsmål kan man ikke tænke eller analysere sig til ved nytænkende forretningskoncepter, da der ikke findes data om noget, der hidtil ikke har eksisteret. Derfor skal svarene hentes direkte hos den enkelte kunde eller andre, der kan give troværdige svar med rod i praksis.

I denne fase tager I  med andre ord alt det I har øvet på træningsbanen med ud for at møde kunder samt banchefolk og andre, der kan be- eller afkræfte om I har brugt jeres tid på træningsbanen fornuftigt.

Læs mere om Fase 1 – Mød virkeligheden…

Fase 2 – Lær at sælge

Når vi går ind i Fase 2 – Lær at sælge – ved vi, at vi har fundet de mest relevante kundesegmenter og vi ved, at vi har det rigtige produkt. Desuden ved vi at forretningsmodellen overordnet set er holdbar.

Det, vi har brug for at vide nu, er om vi i praksis kan sælge og levere. Vi ved at produktet er rigtigt til kunden, men vi har endnu ikke afklaret, hvordan vi mest effektivt gennemfører salget. Hvem er fx de centrale beslutningstagere og interessenter hos kunden, og hvordan bør vi adskille os fra konkurrenterne i vores kommunikation.

Desuden har vi brug for at afprøve vore leverandører og hele vores værdikæde. Selvom det hele på papiret ser rigtigt ud, er det stadig mennesker der skal levere med den uforudsigelighed, som det indebærer. En leverandør kan sige ja og give løfter, men når han i praksis skal prioritere sin tid, kan virkeligheden se anderledes ud.

Hvis vi skal blive i sportsmetaforen kan man sige, at det er i denne fase, at vi bevæger os ud af det rene amatørstadie og over i semiprofessionelle tilstande, hvor I begynder at generere de første indtægter, men langt fra nok til at skabe et levebrød. Kampene er alvor nu, og I begynder at forpligte jer overfor kunder og samarbejdspartnere, og I skal selv til at træffe beslutningen om at gå fuldt ind i projektet.

Læs mere om Fase 2 – Lær at sælge…

Fase 3 – Skalér

I Fase 3 – Skalér – begynder I at være professionelle og tænke professionelt. Det er i denne fase at vi begynder for alvor at etablere et indtægtsgrundlag for jer og forberede virksomheden på også at kunne vokse, rekruttere og tiltrække kapital til at skalere væksten. Det er også i denne fase, at I gradvist bevæger jer ud af “foreningsverdenen”, hvor man knokler frivilligt for at skabe noget nyt, og ind i den professionelle verden, hvor I i højere grad flytter fokus over på rentabilitet og vækst.

Læs mere om Fase 3 – Skalér…