Topmenu

Fase 1 – Mød virkeligheden

Når du har defineret din idé og forretning i fase 0, er næste trin at afprøve idéerne på virkeligheden. Og som Steve Blank siger, så overlever ingen forretningsmodel det første møde med kunden. Jeres opgave i denne fase er med andre ord ikke at finde en masse rygklappere, men i stedet at tale med personer, som kan optimere jeres produkt og forretningsmodel.

Målet er en valideret forretningsmodel, hvor I har fået bekræftet alle jeres centrale antagelser.

Det kan lyde omstændeligt, når man bare gerne vil i gang med forretningen, men husk på, at alle de kunder I taler med i denne fase allerede kender jer, når I er klar til at sælge, og de branchefolk, som I taler med, kender jer allerede den dag ud i fremtiden, hvor I beder dem om at være en del af jeres bestyrelse eller advisory board. Fasen rummer altså implicit også opbygning af netværk.

 

Fase 1 - Mød virkelighedenLigesom den foregående fase rummer denne fase også både elementer af forretningsudvikling og udvikling af team og personer. De vigtigste aktiviteter er angivet nedenfor.

Fase 1 har til formål at afdække…

  • Om det problem, som teamet ønsker at løse eller det behov, som man ønsker at dække, er reelt og stærkt nok til at vil betale for en kommerciel løsning.
  • Om den løsning, som man påtænker at tilbyde, svarer til det som kundeemnerne ønsker.
  • Om markedet er stort nok.
  • Om forretningsmodellen synes holdbar – eller om der skal søges efter alternative forretningsmodeller.

Forretningsudvikling

I denne fase handler forretningsudvikling om at lære så meget som muligt om kunderne, markedet og branchen og tilpasse forretningsmodellen med det man lærer.

Problempræsentationer – Interviews med kundeemner

  • Produktpræsentationer –  Interviews med kundeemner
  • Visualisering og prototyper
  • Interviews med og rådgivning fra branchefolk og eksperter
  • Produktudvikling (iht. nye erfaringer)
  • Forretningsudvikling (iht. nye erfaringer)

Ovenstående aktiviteter vil være en iterativ proces, hvor man med mellemrum vil skulle gøre ét eller flere trin om – og måske endda gå tilbage til 0.

 

Personlig og ledelsesmæssig udvikling

I denne fase skal teamet i høj grad i dialog med verden udenfor og for alvor i gang med at samarbejde om at løse en opgave. Der for er der fokus på

  • At lytte til og forstå kunder.
  • At lytte til og kritisk vurdere råd fra branchefolk og eksperter.
  • At være én, som andre gerne vil hjælpe
  • Samarbejdet i teamet samt arbejds- og ansvarsfordeling.
  • Lederskab og fremdrift.

 

Målet er at gøre jer fortrolige med og proaktive i forhold til at inddrage kunder, eksperter og andre ressourcepersoner i projektet.

Desuden er målet at udvikle jeres evner til at få omverdenen med på deres idé og ønske at bidrage til projektet uden beregning – fordi de kan se meningen med at involvere sig.

 

Stagegates

Fasen betragtes som afsluttet, når…

  • Et nærmere aftalt antal kunder har bekræftet problemets omfang og styrke.
  • For virksomheder med hurtigt internationaliseringspotentiale forventes det også, at der har været kontakt med kunder på udvalgte eksportmarkeder for at afdække eksportmuligheder.
  • Et nærmere aftalt antal kunder har bekræftet produktet som den rigtige løsning.
  • Research og samtaler med branchefolk og eksperter har bekræftet det troværdige i forretningsmodellens antagelser.
  • Produkt, problemopfattelse og foretningsmodel er tilpasset de nye erfaringer.