PRO-programmets planlægningsværktøj er et visuelt, dynamisk og overskueligt værktøj til løbende planlægning af de næste handlinger.
Værktøjet er ikke beregnet på detaljeret langtidsplanlægning, men som en hjælp til at få overblik over, hvad der vil være de mest relevante handlinger her og nu og i nærmeste fremtid.
Planlægningsværktøjet består af:
- Planlægningskanvas – en plakat/plade/dug med et felt for hver af forretningsmodellens fire hovedområder. Der er et kanvas til hver fase med angivelse af fasens start- og slutpunkter.
- Antagelses- og testkort – et sæt kort med alternative aktiviteter i den enkelte fase i form af opstilling af antagelser og afprøvning af antagelser i form af tests.
Planlægningsværktøjet er således centreret omkring gennemførelse af research, interviews, observationer og eksperimenter, som kan give jer svaret på, hvordan I skal skabe jeres virksomhed.
Planlægningsværktøjet omfatter desuden de ting, som I har brug for at øve i laboratoriet.
Planlægning i fase 0
Aktiviteterne i fase 0 handler primært om formulering af mere eller mindre velbegrundede antagelser. Det er er en beskrivelse af løsning, kunde og forretningsmodel sådan som I umiddelbart ser dem.
Der er ca. 30 forskellige kort til at hjælpe med formulering af antagelser.
Få et overblik over de antagelser, det kan være relevant at formulere…
Planlægning i fase 1
Aktiviteterne i fase 1 fokuserer primært på at få bekræftet, at I har identificeret et reelt problem eller en reel mulighed og at I har den rigtige løsning og forretningsmodel.
Der er ca. 30 alternative tests at vælge imellem, når I skal afprøve ovenstående.
Få overblik over alternative tests i fase 1…
Planlægning i fase 2
Aktiviteterne i fase 2 fokuserer primært på at få bekræftet jeres salgsmodel og positionering.
Der er ca. 30 alternative tests til afprøvning af antagelserne i fase 2.
Få overblik over tests i fase 2…