PRO-programmet er et udviklingsforløb for unge akademiske iværksættere med relation til Syddansk Universitet.
Forløbet består af fire faser. Deltagerne og deres projekter vurderes og screenes i forhold til modenhed inden optagelse i de enkelte faser.
Varigheden af det samlede forløb kan være op til 24 måneder.
Formålet med forløbet er dobbelt:
- At udvikle tidlige idéer til forretningskoncepter med vækstpotentiale og modne dem til skalering.
- At udvikle unge akademikere til modne iværksættere i stærke teams.
Konceptets grundlæggende elementer er:
Spilstruktur – PRO-programmet er grundlæggende organiseret som et spil eller en turnering, hvor man ved at gennemføre en række læringscykluser i de enkelte faser kan avancere til højere niveauer og få adgang til yderligere services. De centrale elementer i denne struktur er tests og screening.
Værktøj – PRO-programmet har udviklet en række værktøjer – fysisk og online – til at understøtte ovennævnte proces (læringscyklus):
- Forretningsudvikling – værktøj til udvikling af koncepter og forretningsmodel.
- Dynamisk planlægningsværktøj med fokus på gennemførelse af konkrete tests af antagelser om idé og forretningsmodel.
- Vejledning til de enkelte testmuligheder.
- Screeningsværktøj til løbende selvscreening i de enkelte faser.
Coaching og sparring – det enkelte team for tilknyttet henholdsvis en Business Coach, som skal understøtte og overvåge fremdriften i forretningsudviklingen, og en Team Coach, som skal understøtte og overvåge udviklingen i teamets samarbejde, motivation og adfærd mv.
Efterhånden som projekterne kvalificerer sig til højere niveauer, vil det være muligt at tilknytte en salgscoach, mentor og i de senere faser et advisory board eller en bestyrelse.
Laboratorium – da start af virksomhed handler mindst lige så meget om selvindsigt, holdninger og adfærd, vil deltagerne også indgå i action learning-grupper, hvor deltagerne får mulighed for at træne adfærd og afprøve holdninger i relation til dem selv og deres projekter. Udover den praktiske træning er formålet at styrke deltagernes selvindsigt og selvtillid i dialogen med andre i samme situation.
Læs mere om…