De fleste SaaS-leverandører generere indtægter fra et månedligt (eller årligt) abonnement, som brugerne betaler . Nogle opkræver betaling på basis af faktisk forbrug af lagerplads, båndbredde eller lignende.
Et centralt element i mange SaaS-virksomheders forretningsmodel er at få brugerne til at opgradere til en højere prismodel.
Start med…
- Antal besøgende – hvor mange besøgende kan vi tiltrække pr. dag/måned.
- Tilmelding – hvor mange besøgende bliver gratis eller prøve-brugere (hvis I bruger en af disse modeller).
- Afhængighed – hvor meget og hvor ofte bruger kunderne produktet .
- Konvertering – hvor mange af brugerne bliver betalende kunder, og hvor mange af dem opgraderer til et dyrere abonnement .
- Omsætningen pr. kunde – hvor mange penge betaler en kunde inden for en given periode (fx pr. år).
Udvid evt. senere med…
- Anskaffelsespris – hvor meget koster det at få en betalende bruger (i salg og markedsføring mv.).
- Mersalg – hvad får kunderne til at opgradere, og hvor ofte sker det?
- Oppetid og pålidelighed – hvor mange klager , driftsproblemer eller udfald har virksomheden.
- Frafald – hvor mange procent af brugere og kunder forlader servicen i en given periode (opsiger eller holder op med at bruge).
- Værdi i levetiden – hvor meget er en kunde værd fra vugge til grav.
Diskuter hvilke af ovenstående tal, der er nøglen til succes for jeres virksomhed, og find en måde at overvåge, hvordan I gør fremskridt på dette område.
Nogle ret afgørende tal for succes på længere sigt kan være Anskaffelsespris pr. kunde og Værdi i levetiden.