Topmenu

budgetmodeller

Budgetmodel og nøgletal for Software as a Service

De fleste SaaS-leverandører generere indtægter fra et månedligt (eller årligt) abonnement, som brugerne betaler . Nogle opkræver betaling på basis af faktisk forbrug af lagerplads, båndbredde eller lignende.

Et centralt element i mange SaaS-virksomheders forretningsmodel er at få brugerne til at opgradere til en højere prismodel.

Start med…

  • Antal besøgende – hvor mange besøgende kan vi tiltrække pr. dag/måned.
  • Tilmelding – hvor mange besøgende bliver gratis eller prøve-brugere (hvis I bruger en af ​​disse modeller).
  • Afhængighed – hvor meget og hvor ofte bruger kunderne produktet .
  • Konvertering – hvor mange af brugerne bliver betalende kunder, og hvor mange af dem opgraderer til et dyrere abonnement .
  • Omsætningen pr. kunde – hvor mange penge betaler en kunde inden for en given periode (fx pr. år).

Udvid evt. senere med…

  • Anskaffelsespris – hvor meget koster det at få en betalende bruger (i salg og markedsføring mv.).
  • Mersalg – hvad får kunderne til at opgradere, og hvor ofte sker det?
  • Oppetid og pålidelighed – hvor mange klager , driftsproblemer eller udfald har virksomheden.
  • Frafald – hvor mange procent af brugere og kunder forlader servicen i en given periode (opsiger eller holder op med at bruge).
  • Værdi i levetiden – hvor meget er en kunde værd fra vugge til grav.

Diskuter hvilke af ovenstående tal, der er nøglen til succes for jeres virksomhed, og find en måde at overvåge, hvordan I gør fremskridt på dette område.

Nogle ret afgørende tal for succes på længere sigt kan være Anskaffelsespris pr. kunde og Værdi i levetiden.