Topmenu

Kanvas DK - Kundeværdi bmg

Egenskaber, fordele, udbytte

En cola-dåse har en række tekniske features, men i sidste ende er den et godt produkt, fordi den gør det let at slukke tørsten hvorsomhelst og nårsomhelst.

Efter en produkt-brainstorm, hvor det har været tilladt at smide om sig med mulige features uden økonomiske eller mentale begrænsninger, er det tid til at sortere lidt i idéerne og skære konceptet til. En måde at skære produktet lidt skarpere til er at diskutere egenskaber, fordele og udbytte (EFU).

I en brainstorm er alting muligt og gratis, men i en EFU-analyse forsøger vi at tage stilling til hvilke produktegenskaber, der giver værdi for kunden og som de vil betale for at få. Hvad er need-to-have og nice-to-have og hvad er kritisk for den samlede kundeoplevelse. Tag derfor hver enkelt egenskab ved produktet – fra jeres brainstorm – og diskuter fordele og udbytte for hver enkelt egenskab.

For at illustrere forskellen kan vi bruge en racercykel som eksempel:

  • Egenskaber: Stel i kulfiber
  • Fordel: Det betyder at cyklen er let og stiv.
  • Værdi: For kunden betyder det, at man kan køre hurtigere op af en bakke og måske komme først i finalen – eller bare undgå at blive sat af på bakkerne af de andre.

Egenskaber, fordele og udbytte er også for services

En liste over egenskaber lyder måske som noget, der primært er relevant for produkter, men enhver service har også en række egenskaber. Tænk bare på, hvad der kan følge med, når man bliver klippet:

  • Klipning efter nye metoder eller ny stil.
  • Kaffe eller the.
  • Blade at læse i – eller sågar en iPad at lege med, mens man bliver klippet.
  • Stilfulde omgivelser.
  • Køb af hårprodukter.
  • Hårvask.
  • Hovedbundsmassage.

Ok, nogle af ovenstående kan naturligvis betragtes som selvstændige produkter med egne egenskaber, men de er alle en del af den samlede frisøroplevelse.