Hvis du forventer, at folk vil købe dit produkt eller service, skal du antage, at de har et problem, som de ønsker en løsning for – eller i hvert fald at de har en drøm eller en vision om et bedre liv. Men er det problem, du løser, eller drømmen du er med til at opfylde det vigtigste i deres liv lige nu, eller skal de have højere prioritet?
Du bliver nødt til at reflektere over, hvad du antager er vigtigt i en kundes liv. Herefter gælder det om at komme ud og kontrollere, om dine antagelser er rigtige. Først og fremmest bør du prøve at forstå, hvad dine fremtidige kunder ser som problemer. Du kan fx antage, at kvinder sidst i tyverne og begyndelsen af trediverne der bor i byerne er din primære gruppe.
Kvinderne i de to billeder nedenfor kunne være i din målgruppe, men kunne have helt forskellige liv. Kvinden med sit barn i supermarkedet er fuldt optaget af at være mor, og kan planlægge sit liv helt ned til mindste detaljer for hendes barn.
Kvinden i lufthavnen på den anden side, kan være på vej til at leve i udlandet i mindst et år for at lære et nyt sprog, en ny kultur og med ønsket om at starte en international karriere. Noget hun har drømt om selv før hun begyndte at studere. Baseret på disse to antagelser har du måske allerede har en idé om deres prioriteringer, når det kommer til at købe økologiske fødevarer, planlægger en ferie eller købe en ny telefon. Så hvordan tror du, dine kunder ser verden?
- Hvad er de vigtigste problemer eller ting, dine kunder savner i deres dagligdag. Hvis de kunne svinge en tryllestav og ændre én ting, hvad ville det så være?
- Hvor vigtigt er det problem, du tilbyder at løse? Er de faktisk klar over problemet eller har du nødt til at overbevise dem om, at det er et problem. Er de aktivt på udkig efter løsninger? Er de så desperate, at de har forsøgt at skabe en DIY (Do It Yourself) løsning selv?
- Er de alene med dette problem, eller påvirker det også deres familie, venner eller kollegaer – eller påvirker det en hel virksomhed?
- Hvor kritisk er problemet for dem? For moren i dagligvarebutikken kunne det være kritisk, hvis hun ikke kan få sit barn i børnehave, så hun kan gå tilbage til arbejdet, men det kan være OK at den gamle bil ikke har en indbygget mp3-afspiller.
Opret personas
En enkel og intuitiv måde at udvikle dybere antagelser om dine kunder er at udvikle et par forskellige brugerprofiler – kaldet personas. Du kan bygge imaginære personas eller bygge dem baseret på virkelige mennesker, du kender, som passer ind i dine forventede målsegmenter.