Topmenu

Kanvas DK - Kundeværdi bmg

Lanceringsplan

Den ultimative og perfekte løsning kan tage ufatteligt lang tid at udvikle, og man løber også en stor risiko for at spilde sin tid og sine penge, hvis man insisterer på at have den ultimative løsning før man begynder at sælge.

Og ofte er kunderne glade for langt mindre til en start. Især hvis de ved, at der kommer mere senere. Hvis de fx ved at der bliver udviklet nye funktioner og en mere lækker brugerflade på den skrabede software eller hvis de ved at kursusudbyderen også senere planlægger at udbyde et niveau 2 og 3.

Det er det I skal bruge en lanceringsplan til:

  • At skitsere visionen for jeres løsning.
  • At skitsere den første version, I vil sende på markedet.
  • At kunne vise kunderne, at der er mere i vente, så de får lyst til at blive en del af det NU!

Især hvis I har en ny teknologisk løsning, vil I opleve, at kunderne kan opdeles i flere kategorier:

  • Teknologi-entusiaster – som gerne vil prøve alt nyt, men sjældent har lyst til at betale ret meget.
  • Visionære – som er på jagt efter nye muligheder for at styrke deres virksomhed eller forbedre deres liv.
  • Pragmatikere – som er åben overfor nyt, men godt lige vil se, at det virker først.
  • Konservative – som først tager det nye til sig, når fx mange etablerede virksomheder eller respekterede personer i deres omgangskreds bruger det.
  • Skeptikere – som først tager det nye til sig, når det er blevet for bøvlet at lade være – eller når der er kommet en løsning, der er tilstrækkelig enkel eller billig.

Teknologi-entusiaster og visionære kan et stykke af vejen leve med beta-versioner med børnesygdomme, hvis de oplever at det bliver bedre, mens konservative ikke bare skal være sikre på at løsningen virker, men også at man kan få support og at der fx ikke er problemer med at integrere løsningen med den måde de ellers arbejder på. Det skal være smertefrit.

På langt sigt kan en lanceringsplan altså også handle om gradvist at bevæge sig op igennem disse segmenter. Som nystartet virksomhed kan man alligevel ikke betjene hele markedet i et hug.

De vigtigste årsager til at opdele dit produkts vision udgivelser er naturligvis tid og penge, men hvis du kan sælge udgivelser som parallelle produkter eller tjenester, vil det også give dig mulighed for at udvikle en differentieret produktportefølje til forskellige kundesegmenter, som i grafik nedenfor.

Vær dog indstillet på at din lanceringsplan næppe holder. Når den første version kommer på markedet vil kunderne begynde at spørge efter funktioner, som I ikke har lagt ind i planen, og de vil være ligeglade med nogle af de nye funktioner, som i havde tænkt jer.

Det betyder dog ikke, at lanceringsplanen er ligegyldig. Den er stadig et godt instrument til at få feedback fra kunderne og skabe motivation i teamet.