Hvis I arbejder på et projekt, hvor I primært skaber indtjening ved at sælge produkter over internettet, er der en række nøgletal, som I skal gøre jer antagelser om, for at kunne lave en budgetmodel.
Nedenstående tal kan bruges til at lave en simulationsmodel for salget:
Start med…
- Antal besøgende i webshoppen.
- Konverteringsrate – andel der faktisk køber noget.
- Gennemsnitlig ordrestørrelse (den samlede indkøbskurv ved betaling)
Udvid herefter evt. med…
- Salg pr. kunde pr. år
- Opgivelse – procentdel af mennesker, der forsøger at købe, men giver op undervejs.
- Omkostninger pr. ny kunde – hvor meget bruges på markedsføring mv. pr. kunde, der faktisk køber noget.
- Samlet omsætning pr. kunde – hvor meget køber en kunde i gennemsnit i al den tid de køber hos jer?
Og suppler senere med…
- Top-søgeord – hvilke søgeord genererer mest trafik – og hvor meget?
- Top-søgeord på hjemmesiden – intern søgning i webshoppen.
- Viralitet – hvor mange andre fortæller en gennemsnitlig kunde/besøgende om jeres shop (mund-til-øre, “synes god om”, tweets etc.? (Viralkoefficient = Antal henvisninger/antal besøgende)
- Effektivitet af mailing-liste – klikrater og evne til at få kunder til at vende tilbage og købe.
Nogle mener, at nøglen til vellykket e-handel er evnen til at øge den gennemsnitlige ordrestørrelse over tid.
For at kunne lave en simpel budgetmodel for en webshop behøver I faktisk kun at estimere 3 tal:
- Antal besøgende
- Konverteringsrate
- Gennemsnitlig ordrestørrelse
Se uddybning af, hvordan man laver en simpel budgetmodel for en webshop med afsæt i disse tal…