Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /var/www/pro-programmet.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 600

Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /var/www/pro-programmet.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 600

Topmenu

Kanvas DK - Kundeværdi bmg

Prisniveau

Selvom pris handler om indtægter, bør prisen også betragtes som en egenskab ved jeres løsning. Pris er i høj grad kommunikation.

I kan naturligvis vælge at prissætte jeres løsning med afsæt i jeres omkostninger og tidsforbrug eller med afsæt i, hvad kunderne siger eller ser ud til at ville betale.

Men med prisen vælger I også, hvordan I vil positionere jeres løsning overfor alternativer på markedet. Overordnet set kan I vælge at positionere jeres løsning som:

High-end

Sæt prisen markant højere end den generelle markedspris. Det signalerer at I har en løsning i den bedre ende og det er med til at underbygge produktets status. I signalerer en løsning med høj værdi for kunden.

Hvis jeres målgruppe har økonomien til det, vil de måske også gerne vise omverdenen, at de har råd til et high-end produkt.

Med prisniveau vælger I altså ikke bare jeres indtjening, men også jeres målgruppe. Desuden skal jeres prisniveau måske også tilpasses den kanal, som I ønsker at sælge igennem.

Markedspris

Læg prisen på samme niveau som alternativerne. Dermed signalerer I at I har et produkt med samme værdi som de generelle løsninger på markedet.

Dermed tages prisen til dels ud af ligningen som konkurrenceparameter.

Lavpris

Sæt prisen lavere med henblik på at tiltrække kundesegmenter, som finder de eksisterende løsninger i markedet for dyre.

Det kan naturligvis signalere lavere værdi for kunden, men det kan også signalere, at man har skåret løsningen ned til det basale – lige præcist det, som målgruppen har brug for. Dette så vi på et tidspunkter med mobiltelefoner til ældre, hvor man skar en masse funktioner væk, som mange i denne målgruppe alligevel ikke interesserede sig for.

 

Vent derfor ikke med at diskutere prisen til jeres løsning skal sælges. Prisniveau bør diskuteres i forbindelse med produktudviklingen og  tilpasses de kundesegmenter, som I ønsker at henvende jer til.

I et konkret eksempel, hvor et arbejdsbord designet til sygehuse skulle sætte i produktion, havde man den begrænsning, at den endelige salgspris ikke måtte overstige kr. 10.000, hvis den skulle kunne sælges til sygehuse. Det betød at man måtte igang med at redesigne den oprindelige løsning, fordi den ville være for dyr at fremstille.

Gratis

“There is no such thing as a free lunch”, som amerikanerne signer. Ikke desto mindre foræres rigtig meget væk. Ikke mindst information, men også gratis testversioner, prøveperioder osv. Endelig sætte prisen på printere kunstigt lav med det mål at tjene penge på salg af toner og blæk efterfølgende.

Gratis kan derfor også anvendes som pris på en del af jeres løsning, fx med henblik på at få folk til at prøve jeres løsning og senere opgradere til en betalt løsning.