Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /var/www/pro-programmet.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 600

Warning: Parameter 1 to JCP_UseGoogleLibraries::replace_default_scripts_action() expected to be a reference, value given in /var/www/pro-programmet.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 600

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /var/www/pro-programmet.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 600
Produktvision - PRO-Programmet - for iværksættere i Odense, Kolding, Sønderborg, Esbjerg og øvrige Syddanmark

Topmenu

Kanvas DK - Kundeværdi bmg

Produktvision

Udviklng af en produktvision har tre trin:

  1. Sug al den inspiration til jer, som I kan få fat i.
  2. Lav et moodboard.
  3. Lav en produktvision.

Inspiration

Før I starter med et designe jeres produkt eller service, er det en god idé at suge lidt inspiration til sig først:

  • Find så mange tilsvarende eller relaterede produkter og services som I kan gennem research – f.eks. ved søgninger på internettet. Gem nogle billeder af jeres søgeresultater og find faktuelle oplysninger om produktegenskaber, priser etc. Husk at afdække både funktioner, teknologi og æstetik. Udover generel søgning, kan der også være inspiration at hente på Springwise.com som løbende viser nye idéer.
  • Find billeder af jeres yndlingsprodukter og services, som I mener skal inspirere jeres produkt eller service. De behøver ikke at være direkte relaterede. En hotelejer elskede Ferrari-biler, så han brugte Ferrari-farven i sit hotel og brugte inspiration fra motorsport i møblementet. Selvom resultatet var tvivlsomt, så forklarer eksemplet vist formålet med øvelsen. Nogle designere bruger også naturen som insiration – det klassiske eksempel er velcro, der er inspireret af burrers evne til at hænge fast i tøjet, når man går forbi dem.

Formålet med denne øvelse er ikke at lave en fuld konkurrentanalyse, men snarere at hente inspiration til udviklingen af en produktvision. Men I får naturligvis også et billede af, hvad I er oppe imod.

Lav et moodboard

Når I har samlet inspiration til at arbejde med produktet, så lav et moodboard, hvor I samler alle de billeder, der skal inspirere til jeres produkt eller service.

Suppler billederne med nogle få stikord.

Et moodboard virker bedst i fysisk form, men I kan naturligvis også lave det digitalt og vise det på en stor skærm.

 

Lav en vision

Du kan nu skabe en vision for det produkt eller den service, som du vil tilbyde. Tænk i følgende elementer:

  • Funktioner – hvad skal produktet eller servicen gøre for kunden. En blyant kan skrive, solbriller kan 1) beskytte øjnene mod UV-stråler, 2) få dig til at se smart ud og 3) skjule et blåt øje eller 4) give lidt anonymitet etc.
  • Teknologi – hvordan skal produktet eller servicen frembringes eller leveres.Et cykelstel kan bygges af stål, aluminium, kulfiber eller måske et helt ny materiale eller en ny teknologi. Fobier kan behandles med hypnose, kognitiv terapi eller andre metoder. En rejse kan arrangeres med fly, bus, tog, cykel etc.
  • Æstetik – hvordan skal den sansemæssige oplevelse af produktet og servicen være. Oplevelsen af en iPhone påvirkes både af det visuelle, af lydene og følelsen af at røre ved det hårde glas i stedet for blødere plastik. På samme måde er oplevelsen af en restaurant påvirket af både de visuelle indtryk, baggrundsmusik, snak, lugte o.s.v.

Men husk at hvis I kun bruger ord, vil alle have forskellige billeder i hovedet – og det vil alle andre, som I forklarer det til også…

…derfor VISUALISER, VISUALISER, VISUALISER! Tegn jeres produkt eller lave en simpel model. Serviceydelser kan f.eks. visualiseres via et storyboard eller lignende.