Topmenu

Checkliste

Salg II

 

Kender vi vores kunder? Og er der nok af dem?

 

Marked Er der kunder nok til at skabe en vækstvirksomhed?
Indkøb pr. kunde Bekræftede kunderne at de ville købe lige så meget som forudsat? Og lige så ofte?
Konkurrenter Er antagelser om konkurrenter uændrede?
Potentielt og effektivt marked Holder antagelserne om potentielt og effektivt marked? Baseret på kundefeedback og markedsdata?
Er markedet i vækst – og forventes væksten at fortsætte?
Kundesegmenter Kender vi vore primære kundesegmenter?
Kundearketype Er beskrivelser af kundearketyper bekræftet af feedback fra kunder?
En dag i kundens liv Kan vi skitsere en dag i kundens liv før og efter brug af vores produkt?
Forskel for kunden Kan kunderne se store forskelle på før og efter i En dag i kundens liv?
Segmenter Er segmentering opdateret i henhold til ny viden og erfaring. Dukkede nye segmenter op – og skal nogle fjernes?
 Kunderelation  Kan vi skaffe nye kunder til en rentabel pris?
Priser pr. kunde Hvad koster det reelt at få en ny kunde?
Medievaner Ved vi hvad kunderne læser, hvilke messer de deltager i, guruer de følger eller hvor de søger information om nye produkter?
Salgs- og markedsføringsomkostninger Kender vi de reelle omkostninger ved at skaffe nye kunder? Husk at sætte en pris på den tid I bruger og medregn de faste omkostninger, der følger med jeres strategi for at skaffe nye kunder (se jeres forretningsmodel under Kunderelation).
Konvertering Lav et realistisk skøn over antal nye kunder i forhold til indsats – fx konverteringsrate på hjemmeside eller ved salgsmøder, andel af betalende kunder i Freemium-modeller, nye kunder pr. annonce, andel af kunder, der benytter sig af email-tilbud etc.
Effekt pr. krone Vurder hvilke metoder, der giver størst effekt – salg – pr. omkostningskrone. Hvor meget koster det ved hver enkelt metode at få én – eller 50 – nye kunder.
 Kanaler
Kanalkort Kan I tegne et kort over kanalerne, der viser hvordan jeres produkt kommer fra jeres virksomhed ud til slutbrugeren?