Det kan være svært og tage rigtig lang tid at vælge firmanavn, men ofte bliver man glad for det navn, man har valgt, når man først begynder at bruge det og ser det på tryk eller på hjemmesiden.
Der er skrevet mange kloge ord om valg af firmanavn, og vi linker til nogle af dem nedenfor, men du får også lige nogle basale checkspørgsmål her:
- Er der andre, der bruger navnet? Det behøver ikke at være et problem at et andet firma bruger navnet, hvis I ikke er konkurrenter eller navnet ikke er registreret som varemærke. Flere selskaber må dog ikke have samme navn. Selvom navnene ikke er ens, kan det dog også være et problem, hvis jeres navn minder for meget om jeres konkurrenters. McDonalds sag mod pølsevognen McAllan er et eksempel på en sag, der ligger så tæt på grænsen, at selv domstolene ikke var enige. Og i 2014 har der været en lignende sag mellem Jensens Bøfhus og Jensens Fiskerestaurant. Bemærk at jeres firmanavn også kan være i konflikt med varemærker i form af fx produktnavne.
- Er domænenavnet ledigt? Det er naturligvis en fordel, at I kan købe jeres firmanavn som .dk-domæne (eller evt. .com-domæne). Det er lettere at huske for kunder end én eller anden kreativ indfletning af jeres navn i et andet domænenavn eller andre kreative løsninger.
- Er navnet nemt at stave? Især når man skal lede efter jer i Google er det en fordel, at man kan stave navnet selvom man bare har hørt det udtalt. Der kan være en idé i at have unikke navne med kreative stavemåder, som gør navnene distinkte – fx Wupti, Miinto eller Zjoos – men det kræver som regel større markedsføringsbudgetter, end man har som iværksætter, at få disse navne og stavemåder slået fast.
- Fungerer navnet internationalt? Navne med Æ, Ø og Å har naturligvis deres udfordringer, hvis I planlægger at etablere jer på eksportmarkeder. Desuden kan der være ord og navne, der kan være svære at udtale på andre sprog. Desuden bør I naturligvis checke om det er i konflikt med firma- og produktnavne på de eksportmarkeder, som I allerede nu ved, at I vil ind på.
- Kan navnet bruges kreativt i produktnavne? Det er naturligvis ikke en forudsætning, men når McDonalds sætter et Mc foran deres produkt som i fx McFeast, McFlurry eller McChicken, så ved vi hvor produkterne kommer fra. B&O har twistet den lidt ved at bruge Beo foran produktnavne. Apple var ikke så forudseende, men har naturligvis gjort det meget godt med at skabe genkendelighed ved at sætte et i foran produktnavne som iPhone, iPod mv.
Med hensyn til de juridiske forhold, så anbefaler vi jer at kontakte en advokat med viden om immaterialret (varemærker o.lign.), hvis I er i tvivl.
Vi giver jer også lige et par links til yderligere inspiration til valg af firmanavn:
How to choose the Best Name For Your Business (Inc.com)…
How To Pick The Perfect Name For Your Business or Startup (en vejledning i processen)…
8 Mistakes to Avoid When Naming Your Business…
Startvækst.dk har naturligvis også en vejledning: Hvad skal virksomheden hedde?
Og så har Martin Thorborg naturligvis også lavet en fin lille video om emnet…