Topmenu

Værdikædeanalyse

Værdikædeanalyse hjælper dig se markedet ud fra perspektivet om partnervirksomheder, potentielle partnere og konkurrenter.En dyb forståelse af, hvordan dine nuværende leverandører arbejder sammen om at skabe værdi, og hvem der har beføjelse til at kræve en betydelig andel af overskuddet, er nøglen til at hjælpe dig med at undgå at begå et nyt tilbud, der kan skabe værdi for kunderne men er ikke sandsynligt, at være rentabel for din virksomhed.Hvordan laver man en værdikædeanalyse:

  1. Tegn værdikæden / økosystem for din virksomhed – arbejd dig vej tilbage fra slutbrugeren.
  2. Analyser konkurrenceforholdene i hver kasse. Identificere centrale aktører og deres relative markedsandel.
  3. Identificer de centrale strategiske nødvendige kompetencer til at producere i hver kasse. Hvad betyder hver bidrager til at skabe værdi?
  4. Vurdere forhandlingsstyrke magt og indflydelse hver spiller.
  5. Bestem mulighederne for at forbedre din magt og rentabilitet.
  6. Vurder dine sårbarheder.
  7. Identificer emner i forbindelse med forhandlingsstyrke, kapaciteter, partnere og mulighed for at forsvare sig.

 

Afprøv ovenstående antagelser på personer med branchekendskab.