Topmenu

Projektplanen I: Hvad er meningen med jeres iværksætterprojekt?

Tvivlen vil være jeres faste følgesvend, fra første dag I går i gang med at realisere et iværkætterprojekt. I vil hele tiden møde fristende grunde til at give op og blive enige om, at det nok ikke er besværet værd. Man kan altid finde nogen, der har lanceret noget lignende – Friendster var før Facebook – og man kan altid bruge sin manglende erfaring og begrænsede ressourcer som en undskyldning. Ellers skal der nok være flere, der gerne vil fortælle jer, hvorfor ikke kan lade sig gøre.

Derfor er det vigtigt at have en grund til, at det SKAL lykkes. På den ene eller anden måde.

Under årets Tour de France kæmpede danske Jacob Fuglsang sig igennem hårde bjergetaper trods store smerter og sår efter et styrt i høj fart på en nedkørsel. Han kunne have valgt at give op overfor smerterne, men som holdkammerat til den førende rytter, havde han et stort ønske om at køre løbet til ende, så han kunne fejre sejren med holdkammeraterne i Paris.

Når det hele bliver svært og gør ondt, er det vigtigt, at der er en højere mening med det hele. Derfor bliver en stor sportssejr også ofte dedikeret til en afdød far og mor, der bakkede op mens de levede.

Vi vil også gerne kunne mærke denne stærke drivkraft og oplevelse af mening, når I præsenterer jeres projekt. At der er noget der driver jer, så projektet ikke bare bliver droppet eller sat på pause, når I møder modstand eller når I får lidt travlt med andre ting. Det skal sgu være vigtigt for jer.

Det vil kunderne i øvrigt også gerne kunne mærke, som Simon Sinek siger det i nedenstående video: Start With Why

Meningen og drivkraften kan have sit udspring både i omverdenen og i jer selv. Det gør ikke noget, at den strømmer fra begge retninger.

Meningen for andre

Hvorfor er jeres projekt vigtigt og meningsfuldt for andre? Gør I verden til et bedre sted? Retter I op på en urimelighed? Gør I livet bedre for nogle mennesker? Forhindrer I at noget værdifuldt går tabt?

Det lyder måske lidt som en velgørende organisation eller en interesseorganisation. I har måske ambitionen om at skabe en virksomhed, der bliver stor og tjener masse af penge, men vi tror på at drivkraften er stærkere, hvis der også er en højere mening med det hele.

Når et iværksætterforlag kommer på markedet med nye og bedre læremidler til iPads er det naturligvis for at tjene penge på dette, men det er også for at gøre det sjovere for børn at lære noget og lettere for undervisere at bruge den nye teknologi. Og det er for at kommunerne kan spare penge på indkøb af læremidler, så der bliver penge til forbedring af skolerne.

Hvis I har et dybtfølt ønske om at lave noget, der giver mening for andre og skaber en lidt bedre verden, så fremhæv det. Det styrker vores tro på, at I virkelig vil det her, og at I ikke tænker så meget på millionen i starten.

I PRO-Programmet har vi eksempelvis et projekt der vil gøre livet lettere for autister og pædagogerne omkring dem, et andet projekt, der gør det lettere at leve med parkinson-syge samt to projekter, der fokuserer på at reducere madspild.

Men betydningen af mening handler ikke kun om, at vi og fremtidige samarbejdspartnere – herunder investorer – tror på at I vil det her. Det handler også om at det er lettere at overbevise sig selv om at give gratis hjælp til et projekt, der har en højere mening. Der er ingen, der har lyst til at give gratis hjælp for at hjælpe jer til at blive rige, men hvis det handler om at kunne yde sit bidrag til at skabe et bedre live for personer med parkinson-syge, så er der langt flere, der gerne vil yde en hjælpende hånd bare for at kunne fremstille sig selv i et godt lys.

Guy Kawasaki, som bl.a. har skrevet en no-nonsense bog om start af virksomhed – The Art of The Start – har det som punkt 1 på sin top 10 liste over råd til iværksættere. Se videoen nedenfor.

Se hele foredraget med Guy Kawasaki på Stanford E-Corner…

 

Meningen for jer selv

Selvom det at gøre noget godt for andre kan være en stærk drivkraft, så er det som regel også jeres egne behov og drømme om et godt liv, der skal drive værket. Og her tænker jeg ikke specifikt på de penge, I måske kan tjene, for der er formentlig mere sikre måder at blive rig på.

Meningen kan også være at bruge jeres faglighed til den ultimative udfordring eller måske giver jeres virksomhed jer mulighed for at rejse til spændende lande eller møde interessante mennesker.

Én af mine franske studerende fortalte mig, at hendes far havde startet mange virksomheder, og han gjorde det ofte for at lære noget nyt. Måske for selv at blive bedre til noget eller for at forstå en branche eller teknologi bedre.

Som studerende kan det måske handle om at kunne arbejde praktisk og forretningsmæssigt med en teknologi, som man er meget optaget af, eller det kan måske handle om at lære at sælge eller lede, fordi det er det man vil senere i karrieren. Eller det kan bare handle om at lære at starte virksomhed. Hvis man kan det, behøver man jo aldrig nogen A-kasse.

Det vi gerne vil se er, at selvom studierne er vigtige, så har start af virksomhed så stor betydning for jer, at I altid vil kunne finde lidt tid til det hver uge.

Vistnok i et radioprogram hørte jeg for nogle år siden en person, som altid checkede ”De fire F’er” inden hun sagde ja til et nyt projekt. De fire F’er står for: Fun, Finance, Forward, Future, og handler groft sagt om: Er det sjovt? Er der gode penge i det? Bringer det mig fremad i min personlige og faglige udvikling? Kan det føre noget andet og måske bedre med sig i fremtiden? Mindst én af F’erne skal være opfyldt for at man kan sige ja – eller måske flere, hvis du er kræsen.

Så hvilke af F’erne skal drive jer igennem projektet, når det bliver svært?

Definer jeres eget HVORFOR? og kom så i gang med projektplanen og PRO-Programmet!

Download projektplan og vejledning og start med HVORFOR?

Læs flere indlæg om projektplanen…

, , ,

No comments yet.

Skriv et svar