Projektplanen er dit første skridt ind i PRO-Programmet. Det er en kortfattet beskrivelse af dit projekt, så du kan komme hurtigt i gang med det, det egentlig handler om.
For lige at slå det fast inden du begynder at komme mod indvendinger imod udførlige planer for noget, som man dybest set ikke kan planlægge: PRO-Projektplanen er ikke en forretningsplan og den er ikke et udtømmende dokument.
PRO-Projektplanen har primært til formål at skabe fokus på det næste der skal gøres for at bringe dit iværksætterprojekt fremad.
Lad os derfor for din guds skyld lade være med at genstarte diskussionen om, hvorvidt man som iværksætter bør bruge tid på en forretningsplan eller ej. Lad bare konsulenter, professorer og fortidens iværksættere tage den diskussion, når de mødes.
På det seneste er det med Steve Blank og Lean Startup-bevægelsen som bannerførere blevet god latin, at man i stedet nøjes med et Business Model Canvas, som man så løbende opdaterer efterhånden som man bliver klogere.
Det råd kan jeg fint tilslutte mig, og det er faktisk også en del af PRO-Projektplanen, men når den første forretningsmodel er skitseret, er det vigtigste spørgsmål jo i virkeligheden: Hvad er det næste vi skal gøre?
Stifteren af virksomheden Bobles, Bolette Blædel, sagde engang til mig, at hun var glad for, at hun ikke havde lavet nogen udførlig plan. Så kunne hun hele tiden nøjes med at fokusere på at slukke de ildebrande, der brændte her og nu.
Fokus på handling behøver dog ikke betyde, at bare man fiser rundt som en flue i en flaske, er det godt. Man må godt vide i hvilken retning man skal. Derfor har vi i PRO-Programmet savnet et værktøj, som både havde det store perspektiv, som man har i en forretningsplan, men samtidig var handlingsorienteret. Think big, act small, som de kloge siger.
Det viste sig, at vi faktisk allerede havde det ved hånden og brugte det i hverdagen, idet vi bruger projektplanen fra David Allens Getting Things Done. Det gik op for os, at den med lidt tilretning var ganske velegnet til at planlægge og styre et iværksætterprojekt. Projektplanen i Getting Things Done fokuserer netop på at tænke et projekt så meget igennem, at man kan definere en Next Action og fokusere den.
Som undertitel til Getting Things Done har David Allen valgt ”How to Achieve Stress-free Productivity”, og havde han skrevet den i dag, havde han nok også sneget det nye konsulent-ord mindfulness ind et sted. David Allens idéer og metoder handler dybest set om at være i stand til at tænke på én ting af gangen i en kaotisk og stresset hverdag. Og det må siges at være et grundvilkår for enhver der kaster sig ud i at starte – og senere drive – en ny virksomhed.
Vi afprøvede den under coachingsamtaler med en række projekter i PRO-Programmet og fandt, at den var velegnet til at give et hurtigt overblik over, hvor vi stod og hvad der skulle ske. Og så har den den fordel, at man hurtigt kan lave første version og så løbende justere den hen ad vejen.
Vi valgte derfor at gøre PRO-Projektplanen til en fast del af optagelsen i PRO-Programmet.
Når vi beder jer lave den på forhånd, kræver det naturligvis lidt vejledning. Det er den, jeg vil give jer her. I første omgang som en kort introduktion, og i nogle efterfølgende indlæg som uddybning af de enkelte elementer.
Download PRO-Projektplanen her…
No comments yet.