Hvad er problemet og for hvem?
Dette forløb handler om at finde det reelle problem og den ideelle kunde.
Det handler om at møde virkeligheden og se mulige kunder i øjnene, men ikke om at sælge noget til dem endnu.
Hvad?
Dette coachingforløb indeholder følgende hovedelementer:
- Formulere antagelser om problemet og kunderne.
- Definere det resultat, som kunderne gerne skulle opnå.
- Skitsere ønsket løsning (produkt/service).
- Definere hvordan I vil afprøve jeres antagelser.
- Gennemføre test af antagelser og revidere jeres antagelser.
Hvem?
Forløbet egner sig til alle teams, der ikke systematisk har talt med kunder, der har givet udtryk for et kritisk problem eller et stærkt behov.
Det vil sige teams, der stadig er drevet af indre overbevisning og løse udsagn fra enkelte kunder om, hvad de har brug for.
I behøver ikke at være særligt skarpe på, hvad jeres endelige produkt/service skal være. Det er jo det, vi skal finde ud af her.
Hvorfor?
Efter gennemførelse af dette forløb vil jeres udbytte være:
- En dybere forståelse af kundernes situation og tankegang.
- Sikkerhed for at i løser et reelt problem.
- Klarhed over, hvem der skal være jeres første kunder.
- Inspiration til udvikling af en løsning, som kunderne sukker efter.
Vi stopper ikke før problemet og kundesegmentet står lysende klart.
Forberedelse og forudsætninger
Deltagelse i PROBLEM coaching forudsætter, at I er indstillet på at mødes med 2-3 nye kundeemner ugentligt – eller evt. på anden vis afprøve, om I har spottet et reelt problem.
Ellers kræver dette forløb kræver primært, at I har en begrundet antagelse om, at en stor gruppe mennesker – jeres kommende kunder – har et vigtigt problem, som de gerne vil have løst, eller et stærkt behov, som de gerne vil have dækket bedre.
Desuden forventer vi, at I har arbejdet lidt med de mest relevante øvelser på
http://pro-programmet.dk/portfolio-gallery/problem-kunder/
Fx Personas, Problemets betydning, En dag i kundens liv, Markedets størrelse.