Topmenu

Bikematch: Det er pengene, ikke procenterne

Investorer er rasende gode til hovedregning. Det var én af de ting, som deltagerne i PRO-Programmet Brian Jakobsen samt Rasmus og Lasse Melbye fra Bikematch lærte, da de i sidste uge præsenterede deres projekt på Investor Day i København.

Arrangement var for modtagere af Mikrolegater og blev til i et samarbejde mellem Fonden for Entreprenørskab, Finansrådet og Keystones.

Bikematch-InvestorDay-a

I skal have mange flere penge, fik Bikematch at vide fra investorerne på Investor Day.

Ud af 20 deltagende projekter blev, som præsenterede deres projekter, blev Bikematch udvalgt som den virksomhed, der skulle deltage i en forhandling med investorer, og selvom forhandlingen var iscenesat, lærte det Brian Jakobsen og Melbye-brødrene en del om både hvordan investorer tænker, men også hvordan de selv tænker, når de står i situationen. De lærte bl.a. at man som iværksætter har en tendens til at fokusere på de procenter, man giver væk, når man burde fokusere på den pose penge, man får.

– Forhandlingssituationen var skidesjov, fortæller Brian Jakobsen fra Bikematch. Den var meget iscenesat, og vi sad med høretelefoner så vi kunne have de andre investorer i panelet i ørerne. ”Det skal du ikke tage imod. Du skal gøre sådan og sådan”.

Læs mere om Bikematch…

I skal have flere penge

I forhandlingssituationen stod Bikematch overfor business angel og bestyrelsesformand for Fonden for Entreprenørskab Per Møller. Han spillede ud med at foreslå en investering på 400.000 kr. for  en ejerandel på 33 procent af virksomheden.

Her oplevede Brian Jakobsen den automatreaktion, som ligger i hjernen på mange iværksættere, selvom fornuften måske siger noget andet.

– Når man selv ejer det, så slår de der procenter meget hårdt på mig, selvom jeg plejer at sige, at jeg hellere vil have en lille bid af en stor kage end en stor bid af en lille kage. Men jeg tænkte, at hvis han fik 33% så ejede han mere end vi gjorde individuelt, fortæller Brian Jakobsen.

Rasmus Melbye var heller ikke helt  tryg ved det første bud:

– Hvis han ejer 33% så skal vi andre være enige for at bevare majoriteten.

Men de gråhårede investorer, som Bikematch havde i hovedtelefonerne havde et andet fokus

– I skal have mange flere penge, sagde de.

Ved nærmere eftertange var Bikematch-teamet dog udmærket klar over, at det var beløbet på 400.000 kr. der var problemet, hvis vækstplanerne skulle realiseres. Det var alt for lidt.

Ifølge investorpanelet er denne fejl meget almindelig, når iværksættere forhandler med investorer. Det iværksætterne typisk går op i er procenterne. Men det er ifølge investorerne ligegyldigt. Det er beløbet, der er det vigtige.

Den iscenesatte forhandling endte med at give Bikematch en investering på 600.000 kr. for 25 pct. af virksomheden. Beløbet skulle så splittes op i nogle rater, så det udløste de næste 200.000 kr., når bestemte milepæle var opnået.

Hurtig hovedregning under de grå hår

Bagefter vurderede nogle af paneldeltagerne, at det var en meget realistisk forhandling. Det var de samme spørgsmål, der ville blive stillet i en rigtig forhandling og det ville være den samme taktik man startede med. Der ville så måske gå fire måneder i stedet for 20 minutter.

Bikematch-InvestorDay-b

En business angel vil genre se værdien af investeringen blive 10-doblet i løbet af 2-4 år.

Selvom det på overfladen kan minde lidt om en simpel prutten om prisen, så ligger der nøgterne regnestykker bag hvert bud fra investorerne.

– Der sad én  af de gråhårede på første række som var så hurtig til hovedregning som jeg aldrig kommer til at blive, fortæller Brian Jakobsen.

Og Rasmus Melbye udfolder regnstykket:

– De tænker sådan her:  I beder om 500.000 kr. for 25 procent af jeres virksomhed. Det vil sige at jeres virksomhed er 2 mio. kr. værd lige nu. Så skal jeg have tidoblet min investering, så om 2-4 år  skal virksomheden være 20 mio. kr. værd.

Selvom man kan skrive lave komplicerede regnestykker og skrive Ph.D. om værdisætning af virksomheder, så fandt Bikematch ud af, at investorer godt kan lide noget, der kan regnes ud i hovedet. Hvis man beder om en million, men kun vil give 20% af virksomheden væk, så må det jo være fordi man vurderer, at virksomheden er 5 mio. kr. værd lige nu.  Det er det, man skal kunne argumentere for.

Læs mere om investorpræsentationer…

Mangler at tegne hockey-staven

Heldigvis lærte Brian og Rasmus fra Bikematch også, hvordan man argumenterer for dette.

–       Det vi mangler, før vi kan få investering, er er at lave en hockey stick-graf baseret på troværdige tal, fortæller Brian Jakobsen.

Ifølge Rasmus Melbye var det også en vigtig lektie fra forhandlingen, at investorer er meget datadrevne.

– Det betyder at man ikke bare siger noget, men at man også kan dokumentere det. Hvis vi skal lancere en forretningsmodel med cost-per-click, så skal vi fortæller at vi har så og så mange brugere og vokser med fx 500 brugere pr. måned.  Om så og så lang tid er det vokset til 20.000 brugere og en bruger er så og så meget værd.

Det andet nøglepunkt før investorpræsentationen er, at man er i stand til at sælge.

– Per Møller (investor) sagde direkte, at 90% af investorer ikke investerer pre-revenue, fortæller Brian Jakobsen. Per Møller fortalte desuden, at grunden til at man ønsker et afkast på 10 gange investeringen, er at man kun regner med, at én ud af 10 bliver en stor success.

Mødet med investorerne har således gjort Bikematch langt bedre rustet til den dag, hvor det er alvor og de faktisk har brug for at få tilført kapital fra investorer. De vil nu fokusere på at få dokumenteret hvor meget de kan tjene og hvor stort markedet er.

– Det var på en måde for tidligt for os at være med, for vi er ikke investeringsparate, men alligevel var det superfedt at være med. Vi fik bekræftet, at der er ikke længere er nogen der tvivler på vores koncept og vores team, fortæller Brian Jakobsen.

– Nu sætter vi os ned og får klarlagt tallene, så vi bare kan trække en graf op og sige ”BANG, that’s how it’s gonna work!”, slutter Rasmus Melbye.

Læs mere om Bikematch… 

DR1 søger iværksættere og lokker med penge til gode idéer…

No comments yet.

Skriv et svar