Topmenu

Kanvas DK - Kunder bmg

En dag i kundens liv

Kunderne er ikke altid klar over, at de har et problem, og de har ikke altid forstået, at livet kunne og burde være bedre. Hvis du kommer til at sælge en vision om et bedre liv for kunden, bliver du nødt til at kunne skabe den vision i dit eget hoved først.

En nøgle til forståelse af den egentlige værdi af dit produkt er at forstå den situation, hvor din kunde bruger det. Du kan opnå denne forståelse gennem tidskrævende research eller gennem mere intuitive og meget hurtigere metoder. En dag i kundens liv er en hurtig og intuitiv måde at indleve dig i kundens situation. Så kan du efterfølgende gå ud og teste, om det også forholder sig som du tror – enten gennem interviews eller observationer.

FØR

Beskrivelse af kundernes hverdag før de køber dit produkt:

  • Situation: Fokusér på den situation, hvor frustrationen opstår. Hvad sker der? Hvad er det brugerens forsøger at gøre?
  • Ønsket udbytte: Hvad er det brugerens forsøger at opnå? Hvorfor er det vigtigt?
  • Fremgangsmåde: Hvordan forsøger kunderne at løse opgaven uden jeres løsning?
  • Forhindringer: Hvad går galt? Hvordan og hvorfor går det galt?
  • Økonomiske konsekvenser: Hvad er de økonomiske konsekvenser af  at brugeren ikke kan udføre opgaven tilfredsstillende?

EFTER

Beskrivelse af hverdagen – efter købet af dit produkt:

  • Ny metode: Hvordan løser brugeren opgaven med den nye løsning?
  • Fremmende faktorer: Hvad er det ved den nye tilgang, der betyder, at brugeren kan udføre opgaven uproblematisk og produktivt?
  • Økonomisk fordel: Hvilke omkostninger er blevet reduceret, og hvilke fordele har kunden fået?

Før du laver en kunde scenario, vil jeg anbefale, at du gør personas eller empati kort af et par kunde tegn.