Udarbejdelse af forretningsplaner kan vække nærmest religiøse diskussioner i iværksættermiljøet. Nogle har aldrig gjort det og mener at det er spild af tid, fordi man alligevel ikke kan planlægge, hvad der vil ske. Andre mener, at det er en forudsætning for succes. Et sted derimellem har jeg hørt Martin Thorborg anbefale at man laver en forretningsplan og derefter brænder den. Han siger at processen med at svare på alle forretningsplanens spørgsmål er utrolig gavnlig forud for opstarten, men at tingene ændrer sig og man bliver klogere, så forretningsplanen hurtigt bliver forældet.
Vi vil ikke indlade på denne diskussion, men blot konstatere at banker, investorer, samarbejdspartnere og mange andre ofte vil bede om en forretningsplan. Sådan er det.
Derfor ser vi primært forretningsplanen som et kommunikationsværktøj, når man skal forklare andre, hvad det er man vil, og hvorfor det er en fantastisk idé.
Download vores skabelon i Word-format.
Du vil normalt få brug for alle hovedafsnittene i skabelonen, men der kan være underafsnit, som kan udelades for dit projekt eller som evt. skal have en anden titel. Så tag strukturen som en vejledning. Ikke som en lov.
Hvis du har brug for uddybende vejledning til de enkelte elementer i forretningsplanen, kan du finde vejledning på Forretningsplaner.dk…
Download skabelon til forretningsplan i Word-format