Som ny virksomhed er der to vidt forskellige tilgange til lancering af et produkt. Den ene tilgang er at lave en avanceret og perfekt løsning, før man starter for at undgå fiasko. Udgangspunktet er at du ved, hvad der er den rigtige løsning for kunden.
Den anden tilgang er hurtigst muligt at begynde at sælge en tidlig version til kunden, som man så udvikler videre på efter at den er kommet på markedet. Udgangspunktet er her, at vi i sidste ende ikke ved, hvad der er den rigtige løsning for kunden. Det finder vi i stedet ud af ved at prøve os frem og lytte til kunden, når han bruger vores løsning.
Hvis du er teknisk dygtig, kan det være ret grænseoverskridende at sende noget ud til kunderne, som du ved kunne gøres bedre. Derfor vil du måske bruge mange ressourcer på at tilføje features og optimere produktet uden at vide, om du bygger noget, som kunden vil have. I stedet plejer du din egen forfængelighed.
Hvis du er mere salgsorienteret, vil du måske bare have noget, der kan sælges, og blive færdig med udviklingen så hurtigt som muligt.
Men filosofien omkring Minimum Viable Product anviser en tredje vej:
Lav det mest skrabede produkt, som kan sætte gang i en læreproces sammen med kunderne. Og som gerne skal skabe de første indtægter.
Et Minimum Viable Product bliver bygget med to primære formål:
- At teste konkrete hypoteser om kundernes problemer og behov mv.
- At lære, hvad kunderne i virkeligheden mangler gennem dialog og observation.
Der er således heller ikke tale om et produkt, der skal lanceres med en masse markedsføring. I har kun brug for kunder nok til at give jer et troværdigt billede af, hvordan kunderne i jeres primære segmenter tænker generelt.
Pointen er ikke at løse alle kundernes problemer, men lige præcis så mange, at kunden faktisk vil betale for det. At få kunden til at betale er den eneste sande indikator for, om I har en potentiel forretning. Da jeg købte min første smartphone i 2005 ville jeg have en telefon, der kunne sende og modtage e-mails. Det var mit påtrængende problem, da jeg købte den.
Lyt til Erik Ries, forfatteren til The Lean Startup, forklare begrebet Minimum Viable Product nedenfor …
Listen to the entire talk at Stanfords Entrepreneurship Corner…
Er det kun relevant for teknologi-produkter?
Du tænker måske, at dette kun virker for teknologiprodukter, men fra personlig erfaring ved jeg, at det virker for tjenester. Efter at have lavet forretningsplaner for iværksættere i mange år, har jeg oplevet hvordan kunderne løbende har efterspurgt yderligere services. Udover at få skrevet selve forretningsplanen, har nogle ønsket et lækkert grafisk layout, nogle har efterspurgt en Powerpoint-præsentation til investorer, nogle har ønsket at få mig med i banken og et par stykker har sågar spurgt, om jeg kunne lave deres hjemmeside for dem. Så er kunsten naturligvis at sige nej, når forespørgslerne kommer for langt fra, hvad du kan.
Enhver servicevirksomhed vil have prøvet dette. Hvis kunderne er tilfreds med dig, vil de have dig til at gøre mere for dem, så din udfordring vil ikke være at opfinde nye funktioner, men at sige nej til at tilføje funktioner til din tjeneste.