Topmenu

PRO Hypotesekort

Nogle beskriver planen for deres iværksættervirksomhed i en forretningsplan, andre nøjes med at skitsere forretningsmodellen i et Business Model Canvas eller lignende.

Men uanset hvor detaljeret man beskriver sine planer, så er det jo som udgangspunkt hypoteser. Det vi kalder planer er jo blot mere eller mindre kvalificerede antagelser. Hvordan kunderne og konkurrenterne reagerer ved vi jo ikke med sikkerhed.

Men hvis vi er bevidste om, hvilke hypoteser vores forretningsidé bygger på, kan vi også hurtigt se, hvor vi føler os på sikker grund og hvor vi nok hellere må komme ud og undersøge tingene nærmere.

PRO Hypotesekort er den hurtigste og mest enkle og direkte måde at få udfoldet jeres hypoteser, så I kan se, hvad I først og fremmest bør få undersøgt og afprøvet. Og så giver de samtidig et hurtigt overblik over forretningsmodellen.

Vi har brugt PRO Hypotesekort i en række coaching-sessions i foråret med stor succes, så nu giver vi jer alle muligheden for at hente og bruge dem.

Download PRO-Hypotesekort i pdf-format…

 

Sådan bruger I PRO-Hypotesekort

Hypotesekortene er et fleksibelt værktøj, så det kan bruges på mange måder, men vi har selv typisk brugt dem således:

  1. Print kortene i farver – indstil printer til 4 eller evt. 6 kort pr. side.
  2. Læg dem ud på et bord sorteret efter farver.
  3. Gå i gang med at fuldende de sætninger, der står på kortene. Start med de mørkegrønne og røde. Når kortene er udfyldt, har i defineret de mest centrale hypoteser i jeres forretning.
  4. Vurder nu hvilke hypoteser, der er mest kritiske for jeres projekt. Det mest kritiske er dem, der er 1) mest afgørende for om det bliver en succes eller ej, 2) mest usikre. Det er måske ikke så afgørende om jeres første kunder er det ene eller andet segment, men det kan være kritisk om I kan levere til den rigtige pris.
  5. Når I har valgt, hvilke hypoteser, der er mest kritiske og derfør bør afprøves, anbefaler vi at I finder inspiration i værktøjskassen Tests.