Om et salgsbart produkt kan blive til en vækstvirksomhed afhænger i høj grad af konverteringsraten: Hvor mange procent af de mulige kunder, som I er i kontakt med, køber rent faktisk noget?
Begrebet er nok mest anvendt på andelen af besøgende, der handler i en webshop, men gælder i princippet også antallet af kundebesøg, der resulterer i et salg eller besøgende i en butik, der faktisk køber noget.
De vigtiste trin:
- Formuler jeres antagelser om konverteringsrate og indregn det i driftsbudgettet.
- Iværksæt udvalgte salgs- og markedsføringsaktiviteter.
- Registrer effekten af jeres salgs- og markedsføringsaktiviteter og -materialer i form af bl.a. konverteringsrate.
- Afprøv alternative metoder og budskaber i salg og markedsføring og registrer effekten på konverteringsraten indtil den er tilfredsstillende.
Målet er at nå op på den ønskede konverteringsrate – eller erkende at der skal andre midler til at nå op på det nødvendige salg. Fx øget ordrestørrelse eller flere kundekontakter.