Topmenu

“Just do it”…do what?

Enhver, der har beskæftiget sig i kort tid med iværksætteri, er stødt på det gode råd “Just do it!” – bare se at komme i gang.

Igang med hvad? Og hvor starter jeg, har du måske tænkt, når du har tænkt lidt nærmere over det gode råd. Vi ved godt, at handling som regel trumfer analyse, når det handler om at skabe fremskridt – selvom der ikke er nogen garanti – men måske er der et naturligt sted at starte i stedet for bare at handle.

Da vi udviklede PRO-Programmet på baggrund af mange års erfaringer med iværksættere i et utal af brancher, kom vi frem til, at der er en vis fornuft i, hvornår man skal bruge ressourcer på hvad:

  • Der er ingen grund til at bruge en masse ressourcer på udvikling af et produkt eller en service, hvis man ikke har sandsynliggjort, at der faktisk er en gruppe mennesker, der hungrer efter det – selvom de måske ikke selv ved det.
  • Der er ingen grund til at lave det færdige produkt før man ved, om det faktisk er den måde kunderne vil have løst deres problem.
  • Der er heller ingen grund til at intensivere salget før man ved, om de første brugere rent faktisk bliver småafhængige af produktet eller servicen.
  • Og det er måske ikke så klogt at hælde de sidste penge i markedsføringen før man ved, om der er en indbygget viral effekt, som kan få markedsføringen til at skabe en sneboldeffekt – eller endda en lavine.
  • Selvom man er begyndt at få kunder, er det nok også fornuftigt at vente med at kaste sig over nye markeder indtil man kan se, at salget faktisk også genererer en fornuftig indtjening.

Derfor har vi udviklet en proces, hvor vi i det kaos, som iværksætteri nok altid vil være, har nogle pejlemærker at styre efter:

  • Problemet
  • Løsningen
  • Afhængighed
  • Viralitet
  • Indtjening
  • Skalering

 

No comments yet.

Skriv et svar