Topmenu

Læringsbroen lytter før de sælger

“Egentlig tænker vi ikke på det som salg. Vi ser det mere som en snak, hvor skolerne fortæller om deres hverdag og udfordringer. Ud fra det fortæller vi så om, hvad vi kan tilbyde og hvor vi kan gøre en forskel for netop dem. Vi ønsker ikke at prakke dem noget på, men snarere indgå i et samarbejde”, siger Andreas Thiesson og Thomas Bernhard fra Læringsbroen, når de skal fortælle om deres tilgang til at sælge.

Læringsbroen

Anders Thiesson og Thomas Bernhard fra Læringsbroen.

Selvom man sælger Business-to-Business handler salg om Human-to-Human-relationer. Det er erfaringen hos Læringsbroen, som er en af de virksomheder i PRO-Programmet, der er kommet hurtigst ud over stepperne og ud til kunderne. Læringsbroen er stiftet af Thomas Bernhard og Andreas Thiesson, der begge har færdiggjort deres bachelor i Idræt og Sundhed i sommeren 2014 på SDU. Så noget kunne tyde på, at de har smugtrænet i startblokkene på universitetets træningsanlæg. I alt fald har de efter kort tid fået de første betalende kunder.

Læringsbroen tilbyder hjælp til skoler med at integrere bevægelse i undervisningen, og efter de første salgsbesøg har de også gjort sig et par nyttige erfaringer om det at sælge.

Revet med af begejstringen

”Da vi for alvor gik i gang med at ringe rundt til skoler for at aftale møder med dem, var det en sejr, da vi ret hurtigt fik den første mødeaftale. Så vi lod os nok rive lidt med af begejstringen og skyndte os at ringe til den næste”, fortæller Thomas Bernhard fra Læringsbroen.

”Da jeg så ringede til den næste, blev det lidt for overfladisk og ”smart-i-en-fart”, så vi blev afvist. Vi fik simpelthen at vide af skolelederen, at vi var for pågående. Det har lært mig at vente lidt mellem opkaldene, så vi også har fokuseret ind på, hvem vi ringer til, og ved lidt om deres behov og interesser”, siger Thomas Bernhard.

Partneren i Læringsbroen, Andreas Thiesson, er enig. For ham handler det ikke om at have et produkt eller en service at sælge. Det handler om at skabe en relation til andre mennesker.

”Når man har en relation, så gider folk godt at lytte, når man ringer. Hvis jeg fx kan indlede samtalen med, at jeg kender ”Poul og Hanne”, som har børn gående på skolen, så er det med til at skabe en relation, og skolelederen er mere motiveret for at fortsætte samtalen”, siger Andreas Thiesson.

Giv noget af dig selv

”Man må også gerne give noget af sig selv, tror jeg. Så folk kan mærke, hvem man er, og ikke bare høre hvad man sælger. Og så skal folk gerne føle, at de er den første man ringer til”, siger Andreas Thiesson, der også lægger vægt på at vise en vis respekt for andres tid, når han ringer rundt til kundeemner.

Hos Læringsbroen lægger både Thomas og Andreas vægt på, at være meget opmærksom på kundens signaler og lave research inden kontakt. Og skulle de alligevel komme til at træde nogen over tæerne, er de heller ikke bange for at give en undskyldning.

At tænke i relationer handler også om at have tænkt kundernes behov mere bredt.

”Vi har bl.a. lært, at det er godt at have tænkt et skridt længere frem med vores forretning og vide, hvad vi også kan tilbyde som det næste produkt”, fortæller Thomas Bernhard fra Læringsbroen.

”Da vi forleden var ude på en skole for at fortælle om vores koncept til at få bevægelse til at understøtte læring, var man ikke klar til dette lige nu, men da vi fortalte om hvad vi også kan tilbyde, spidsede de ører og lænede sig frem i stolen for at høre mere. Så vi har i alt fald haft held med at tænke lidt fremad med vores koncept..”

Thomas Bernhard og Andreas Thiesson lægger vægt på at fortælle så mange som muligt om, hvad de interesserer sig for, og de har deltaget i netværksmøder under PRO-Programmet og bruger jævnligt lokalerne på Niels Bohrs Allé 21 til arbejdsmøder og salgskontor.

Læse mere om Læringsbroen på Wall of Fame…

, ,

No comments yet.

Skriv et svar