Det sidste spørgsmål i PRO-Projektplanen er Hvad nu? I har nu lavet en projektplan med fokus på dels jeres overordnede vision og dels hvad der skal gøres for at tage de første skridt fremad.
Men jo mere I har specificeret hvad der skal gøres, des vigtigere bliver det at definere, hvad I skal gøre i morgen. Eller ikke mindst hvad i kan gøre i morgen.
Derfor fokuserer den sidste del af planen på at definere en næste handling. Noget som I kan gøre NU! Noget som I ved, hvordan man skal gøre. Noget der er håndgribeligt. Og noget, som ikke afhænger af andre.
Hvis I fx har defineret, at I skal have undersøgt, hvordan kunderne oplever det problem, som I vil løse, så kan man definere det som ”undersøge kundernes oplevelse af problemet”. Men det er ikke særlig håndgribeligt. Og hvor starter man lige.
Aftale interview med det første kundeemne er langt mere konkret, men det indebærer også flere opgaver, hvis ikke man lige ved hvem det er, så måske er de næste opgaver at:
- Finde 10 mulige kundeemner via KOB-databasen.
- Prioritere emner.
- Finde relevante kontaktpersoner i virksomheden.
- Lave manuskript til kundehenvendelse (hvis I ikke bare vil ringe).
- Ringe til kundeemner og aftale møde.
Jeg ved godt, at det kan ligne en lidt omstændelig proces, når man bare kan tage telefonen og ringe. Men pointen er ikke, at I nødvendigvis skal lave omstændelige to-do-lister. Pointen er, at vi nogle gange definerer en opgave uden egentlig at forstå, hvad den indebærer.
Hvis ”aftale møde med en kunde” er noget I bare gør, så er det godt. Men hvis det virker lidt uoverskueligt, hvordan I skal gribe det an, så del det op i konkrete opgaver, som I ikke udskyder fordi I ikke ved, hvor I starter.
No comments yet.