I denne fase ved I, at I har den rigtige løsning og at I har fundet kunden til den samt en forretningsmodel, der kan fungere. I føler jer måske ikke helt klar til at sælge endnu, men I har faktisk noget, som I kan gå ud og tilbyde kunden mod betaling.
Men selvom man har forberedt sig grundigt til en sportskamp – eller for den sags skyld en eksamen, en jobsamtale eller en date – så er der stadig meget, der kan gå galt. Modstanderen kan være kommet op med en ny taktik – eller man kan få et uventet spørgsmål til eksemen eller vennen/veninden kan have en anden smag end den man dater.
Formålet med denne fase er derfor at lære, hvordan man bedst muligt kommer igennem salgsprocessen og opnår et salg. Desuden er formålet at afprøve om man faktisk kan levere lige så effektivt som man har forudsat.
Igen består denne fase af både forretningsudvikling og team-/personlig udvikling.
Forretningsudvikling
Denne fase indeholder følgende primære aktiviteter indenfor forretningsudvikling:
- Udvikling af tidlige salgsmaterialer.
- Salgsmøder for at afprøve og udvikle salgsbudskaber og -strategi.
- Kortlægning af salgsprocessen – kendskab til beslutningstagere mv.
- Gennemføre konkrete salg og/eller uviklingssamarbejder med kunder.
- Udvikle og afprøve budskaber til positionering af produkt og virksomhed.
- Udvikle skalerbar salgsmodel.
- Indgå konkrete aftaler med partnere og afgive første ordrer til leverandører.
Personlig og ledelsesmæssig udvikling
Den personlige og ledelsesmæssige udvikling bygger videre på områderne i fase 1, men har nu også fokus på:
- At booke mødeaftaler.
- At gennemføre salgsmøder.
- At lukke handler og aftaler.
- At forstå kunders købsbeslutningsproces.
- At samarbejde med partnere.